S kamarádem jsme se rozhodli poprat s příkladem pro 6.třídy ZŠ. Po té, co jsme si zanadávali na nesmyslnost této látky, jsme se do toho pustili.
Samozřejmě jsme neznali žádné učené postupy a pravidla a snažili jsme se příklady vypočíst z fleku a bez kalkulačky, tak jak to mají dělat děti. Kalkulačku jsme použili, pouze na ověření správností výsledku, abychom si ověřili že naše úvahy jsou správné a nekecali vám tu 🙂 Z našeho rozhovoru vznikly dvě videa. Tady je první z nich:
Dělení desetinných čísel desetinným číslem a ještě navíc se zbytkem!
Pokud někdo zná příklad ze života na toto téma, budu moc vděčná, když mi jej napíšete do komentu.
Další video připravuji…
Nebylo by jednodušší si dělence i dělitele vynásobit 10 a získat tak příklad 190 : 31 (poměr zůstane zachován, takže výsledek je stejný), který už děti umí spočítat (na rozdíl od těch zlomků, které tou dobou ještě, myslím, v takovém rozsahu neumí)? A příklad z praxe je jednoduchý – třeba kolik housek o ceně 3,1 Kč za kus si mohu koupit za 19 Kč a kolik peněz mi pak ještě zbyde?
Děkuji za váš komentář. Máte pravdu. Ano pro písmenku je jednodušší si zapamatovat postup „vynásobím 10“. Ale domnívám se, že pro život je to k ničemu.
Scvhálně jsem se zeptala několika dospělých lidí, jak by počítali tento typ příkladů. Téměř všichni do jednoho odpovědi vynásobím 10 spočítám a vydělím 10. I já jsem byla na pochybách, zda výsledek nemám nakonci ještě posunout o řád, protože tak nějak se to přece počítalo. Jenže to je postup, který patrně patřil k násobení desetinných čísel, nebo bůhví k čemu. Očividně nejsem sama, komu z naučených postupů zůstane v hlavě jen zmatený guláš. Video tedy není o tom, co máš umět, ale o tom, co dělat, když neumíš a nevíš. Přemýšlet, zkoušet, nevzdávat se.
Ještě poznámka k praktickému příkladu. Chcete říct, že když budete v obchodě bez kalkulačky řešit, kolik si za 19 Kč můžete koupit rohlíku po 3,1 Kč. Vytáhnete papír a budete pod sebe počítat 190 : 31 ? Já osobně bych šla na to přes násobení a dělení bych vůbec nepoužila: Kdyby byly rohlíky po 3Kč, koupím si jich 6. Kdyby byly po 4Kč koupím si 4 rohlíky. Takže si můžu koupit něco mezi 4 a 6 rohlíky. Ale číslo 3,1 je blíž ke trojce. Tak to bude spíš těch 6 rohlíku. Tak to zkusím 3 x 6Kč = 18 Kč, ještě připočtu haléře 6 x 10h = 60h. A jsem na ceně 18Kč 60h za 6 rohlíku. Zbyde mi 40h. Tato úvaha mi zabrala minutu. Dělením na papíře jsem strávila 5 minut, dospěla jsem k výsledku 6,1 zb. 0.09 a úplně jsem se ztratila v tom co je rohlík a co koruna.
Každopádně děkuji za podnět.
Moc hezky udělané články. Určitě využiji. Jen u trpasličích desetinných čísel je malá chybičky. Je tam, že 0,25 = 20/100 místo 25/100, tak jen aby to nějaké dítě nemátlo. Krásný den a díky za inspiraci.
Děkuji za upozornění a omlouvám se, že jsem váš koment nezaregistrovala dříve. Ale bohužel jsou tu komentáře dost spamovány a tak mám problém mezi těmi stovkami spamů nalést ty reálné co píší lidé 🙁