Dělení desetinných čísel

S kamarádem jsme se rozhodli poprat s příkladem pro 6.třídy ZŠ. Po té, co jsme si zanadávali na nesmyslnost této látky, jsme se do toho pustili.

Samozřejmě jsme neznali žádné učené postupy a pravidla a snažili jsme se příklady vypočíst z fleku a bez kalkulačky, tak jak to mají dělat děti. Kalkulačku jsme použili, pouze na ověření správností výsledku, abychom si ověřili že naše úvahy jsou správné a nekecali vám tu 🙂 Z našeho rozhovoru vznikly dvě videa. Tady je první z nich:

 

Dělení desetinných čísel desetinným číslem a ještě navíc se zbytkem!


Pokud někdo zná příklad ze života na toto téma, budu moc vděčná, když mi jej napíšete do komentu.

 

Další video připravuji…

4 komentáře na „Dělení desetinných čísel“

  1. Nebylo by jednodušší si dělence i dělitele vynásobit 10 a získat tak příklad 190 : 31 (poměr zůstane zachován, takže výsledek je stejný), který už děti umí spočítat (na rozdíl od těch zlomků, které tou dobou ještě, myslím, v takovém rozsahu neumí)? A příklad z praxe je jednoduchý – třeba kolik housek o ceně 3,1 Kč za kus si mohu koupit za 19 Kč a kolik peněz mi pak ještě zbyde?

    1. Děkuji za váš komentář. Máte pravdu. Ano pro písmenku je jednodušší si zapamatovat postup „vynásobím 10“. Ale domnívám se, že pro život je to k ničemu.

      Scvhálně jsem se zeptala několika dospělých lidí, jak by počítali tento typ příkladů. Téměř všichni do jednoho odpovědi vynásobím 10 spočítám a vydělím 10. I já jsem byla na pochybách, zda výsledek nemám nakonci ještě posunout o řád, protože tak nějak se to přece počítalo. Jenže to je postup, který patrně patřil k násobení desetinných čísel, nebo bůhví k čemu. Očividně nejsem sama, komu z naučených postupů zůstane v hlavě jen zmatený guláš. Video tedy není o tom, co máš umět, ale o tom, co dělat, když neumíš a nevíš. Přemýšlet, zkoušet, nevzdávat se.

      Ještě poznámka k praktickému příkladu. Chcete říct, že když budete v obchodě bez kalkulačky řešit, kolik si za 19 Kč můžete koupit rohlíku po 3,1 Kč. Vytáhnete papír a budete pod sebe počítat 190 : 31 ? Já osobně bych šla na to přes násobení a dělení bych vůbec nepoužila: Kdyby byly rohlíky po 3Kč, koupím si jich 6. Kdyby byly po 4Kč koupím si 4 rohlíky. Takže si můžu koupit něco mezi 4 a 6 rohlíky. Ale číslo 3,1 je blíž ke trojce. Tak to bude spíš těch 6 rohlíku. Tak to zkusím 3 x 6Kč = 18 Kč, ještě připočtu haléře 6 x 10h = 60h. A jsem na ceně 18Kč 60h za 6 rohlíku. Zbyde mi 40h. Tato úvaha mi zabrala minutu. Dělením na papíře jsem strávila 5 minut, dospěla jsem k výsledku 6,1 zb. 0.09 a úplně jsem se ztratila v tom co je rohlík a co koruna.

      Každopádně děkuji za podnět.

  2. Moc hezky udělané články. Určitě využiji. Jen u trpasličích desetinných čísel je malá chybičky. Je tam, že 0,25 = 20/100 místo 25/100, tak jen aby to nějaké dítě nemátlo. Krásný den a díky za inspiraci.

    1. Děkuji za upozornění a omlouvám se, že jsem váš koment nezaregistrovala dříve. Ale bohužel jsou tu komentáře dost spamovány a tak mám problém mezi těmi stovkami spamů nalést ty reálné co píší lidé 🙁

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *