Co hrát s dětmi?

Nevím zda je to tím, že už dvě generace jsou narušeny televizi, nebo je to nedostatkem fantazie, ale stává se mi, že nevím jak, nebo co si mám s dětmi hrát. V zapomenutých šuplících prababiček nacházím spoustu starých her a kartiček, ale co s nimi, nemám páru. Občas si prarodiče vzpomenou, že to s nimi hrávaly jejich babičky, ale už přesně neví jak. Příjde mi to smutné, že už pomalu neznáme jiný způsob, jak trávit společný čas, než u televize.

Nakonec se mi podařilo objevit nějaké zajímavé hry a tak tu mám několik tipů na domácí společenské hry, které můžete hrát zdarma, bez složité výbavy. Pro snadnějíší orientaci jsou rozděleny podle věku dítěte.

Hry pro předškoláky

  • Stavěj co já – hráči sedí tak, aby na sebe neviděli. Mají stejnou sadu kostek ruzných tvarů a barev. Jeden staví a říká, co dělá tomu druhému. Ten se podle jeho instrukcí snaží postavit stejnou stavbu. Může se doptávat, když něčemu nerozumí, pokud si pravidla neuzpusobíte jinak. Nakonec své stavby porovnají a zhodnotí jak dobře se pochopili (viz. video anglické). Cíl obou hráču je stejný, domluvit se a postavi stejné stavby. Možná se skrze tuto hru děti naučí, to co mnozí z nás dospělých neumí – komunikovat tak, abychom se s druhými domluvili, nikoli abychom je přeřvali, či přesvědčili o své pravdě…
    Podobně lze tuto hru hrát s papírem a tužkou, s tím, že se snažíme nakreslit dva stejné obrázky.
    Do hry lze zapojit i nejmenší (2+). I když ještě neumí mluvit, mohou stavět a komunikaci zastoupí dospělý. Takže malý sourozenec staví a rodič vysvětluje staršímu, co se za oponou děje. Starší sourozenec se tedy dle instrukcí rodiče snaží postavit stejnou stavbu jako staví mladší.
  • Pexeso – tato klasika naštěstí ještě neupadla v zapomnění. Výhoda pexesa je v tom, že děti mají kolikrát lepší paměť než dospělí, takže se mohou radovat z toho, že jsou dospělákovi rovnocenným partnerem a často jej i porazí.
    S nejmenšími (2+) můžeme hrát zjednodušená verzi pexesa a to tak, že vybereme 3 páry obrázků. Tři různé obrázky umístíme vedle sebe, chvíli na ně koukáme, pak je zakryjeme a ze zbylých kartiček se snažíme dle paměti vytvořit stejnou řadu.
  • Strefovačky – malé děti (2+) rády vším hází. Abychom usměrnili tuto touhu, můžeme vymyslet různé strefovací hry. Papírové kuličky do kýble. Můžeme na karton nakreslit lva s otevřenou tlamou, kterého bude ratolest krmit s dálky třeba balonky. Nebo zapáchnou venku kolík do země na který budem házet skruže. Ty lze smotat z proutí, drátu, nebo svázat ze lana.
  • Mikado super hra na rozvoj jemné motoriky. Hráči se snaží opatrně vytahovat špejle z hromádky, tak aby nepohnuli ostatními. Starší si procvičí matiku při závěrečném počítání bodů. Více v článku Jak se hraje mikádo.
  • Kočka a myš – vtipná hra na postřeh (3+). Jeden hráč je kočka – má v ruce kelímek, který symbolizuje kočku. Druhý hráč je myš, má na provázku korálek, malého plyšáka, nebo cokoli co bude symbolizovat myš. Dřevěná kostka se opatří obrázky koček a myší a může se hrát. Hodí se kostkou, když padne kočka, musí kočka rychle přiklopit myš kelímkem. Pokud si myš kočky všimne dříve, škubne za provázek a uteče.
  • Tři kamarádi – pravidla této jednoduché deskové hry pochopí děti (4+) během chvilky. Hrací desku tvoří síť 4×4, figurky jsou na střídačku na protilehlých stranách. Táhne se vždy o jedno v libovolném (i šikmém) směru. A cílem je postavit tři své kameny do řady v libovolném směru (viz. video). Tyto deskové hry baví děti mnohem více, když si kameny vyzdobí dle svého.
  • Výměna neboli Ko-no – další nenásilná hra. Hrací desku tvoří síť 5×5 a hraje se se sedmi kameny na každé straně. Táhne se zešikma o jedno). A cílem hry je vyměnit si startovní pozice (viz. video).

Jinak starší předškoláci 5+ už zvládají i složitější deskové hry typu dáma, takže zde se výběr značně rozšiřuje.

Nevýhodou deskových her je, že u nich sedíme jako pecky. To se dá snadno změnit. Hlavně ty hry s menší hrací deskou, lze upravit do venkovní běhací formy. Inspirací budiš toto video na piškvorkovou štafetu.

V následujícím odkazu jsou videonávody na zajímavé  pohybové hry s malými.

Hry pro školáky

  • Nim – jednoduchá hra, která však předškoláky vůbec nebere, tak jí dávám sem. Hra spočívá v odebírání předmětů (jednoho, dvou, nebo tří) ze tří hromádek. Vítězí ten jenž odebere poslední předmět. Hra se dá hrát v různých variantách, více o tom jak se hraje nim zde.
  • Mlýnek – starodávna logická hra, kterou vyrobíte v mžiku třeba z fazolí. Cílem je zablokovat nebo vyžrat soupeře. Více o tom jak se hraje mlýn zde.
  • Piškvorky – další klasika, na kterou netřeba více než čtvercový papír a tužka. Cílem je vytvořit řadu pěti svých symbolů. I piškvorky mají mnoho variant, více o piškvorkách zde.
  • Lodě – oblíbená hra z mého dětství, která si rovněž vystačí s čtvercovým papírem. Hráči si na hrací plochu 10×10 zakreslí své lodě (na tvaru a počtu lodí se nejdřív oba hráči domluvili) a během hry si je snaží odstřelovat. Polohu soupeřových lodí neznáme a tak na střídačku střílíme po sobě souřadnice („D3?“) a kontrolujeme, zda jsme dostali zásah či nikoli („voda“ / „zásah! :(“ ). Vítěz první potopí soupeři všechny lodě. Více o tom jak se hrají lodích zde.

Herní inspirace

Školáci už zvládají pravidla všech možných her. Viděla jsem prvňáčky hrát i šachy, takže se nemusíme bát s nimi hrát kdeco. Bezednou inspirací na různé společenské hry je web www.deskovehry.info. Vypíchni odsud například:

  • Tygr a kozy – kozy (20 bílých kamenů) jsou sice ve výrazné přesile oproti tygrům (4 černé kameny), ale nemohou je žrát. Hraje se na síťi 5×5, tahá se všemi směry. Cílem hry je zablokovat soupeře.
  • Apex – Hrací desky 8×8 (lze tedy použít klasickou šachovnici), každý hráč má po 11 kamenech. Cílem hry je spojit protilehlé strany desky.
  • L – zajímavý hra nebo spíš hlavolam, která může trvat několik minut nebo i po půl hodinu. Každý hráč má jednu kostku ve tvaru L, kterou umísťuje na hrací plochu 4×4. K dispozici jsou ještě dva neutrální kameny, které může, ale nemusí hráč při tahu použít. Cílem je zablokovat soupeře aby nemohl přemístit své L.
  • Boj na mostě – Cílem je vytlačit soupeře z mostu.